Se Autosoft profil
BOOKSTORE

Hovedmenu


Vælg fabrik
  • ? Mich/diverse
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Audi
  • Austin
  • Autobianchi
  • Bedford
  • BLMC
  • BMW
  • Citroen
  • Daihatsu
  • Datsun
  • Dino Kart
  • Fiat
  • FORD D
  • FORD UK
  • GM
  • Hanomag
  • Hansa
  • Honda
  • Lancia
  • MG
  • Mitsubishi
  • Morris
  • Nissan
  • NSU-Fiat
  • Opel
  • Peugeot
  • Renault
  • Riley
  • SEAT
  • SIMCA
  • Skoda
  • Sunbeam
  • Saab
  • Toyota
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Vi har 25 gæster online ligenu.

     



    Autobianchi


    Italien



    Edoardo Bianchi grundlagde en cykelfabrik så tidligt som i 1895. Som så ofte for cykelfabrikanter blev også han fanget af den gryende bilindustri og i 1899 fremvistes det første motorkøretøj. Firmaet etablerede sig solidt på markedet takket være god kvalitet, men 2. verdenskrig udraderede fabrikken fuldstændigt. Først i 1955 lykkedes det at komme igang igen, nu under navnet Autobianchi og med kraftig støtte fra Pirelli og Fiat. Første model, kaldet Bianchina, lånte platform og teknik fra Fiat ny 500 Nuova, men karrossen var helt dens egen. I 1967 overtog Fiat helt fabrikken og brugte en tid mærket som en art udviklingsafdeling, hvor nye ideer kunne afprøves. F.eks var Primula-modellen (64) italiens første forhjulstrækker og konceptet blev siden overført til Fiat 128. Ligesådan med A112 der fremkom i 1969. Den lånte siden teknik til Fiat 127 - og ikke omvendt. Mærket blev senere i 70`erne underlagt Lancia og har her levet en meget stille tilværelse siden.
    Se også Lancia


    Vælg bog
  • Autobianchi A112, mk I, Instruktionsbog, DK
  • Autobianchi Bianchina 110 DBA 1963, Instruktionsbog, DK
  • Autobianchi Bianchina Furgoncino tipo 264 1968, Spare Parts Catalog, body